South Sea

South Sea

torsdag 21 januari 2016

Förberedelser. Preparations.






















Inför denna resan har jag försökt att få lite grepp om hur mitt första resmål kommer att vara. Det går naturligtvis att få mycket information via Internet men det blir så svårt att hitta just det, som är intressant för mig. Det känns som ett famlande efter sidor i en bok, som inte finns.
Nya Guineas historia är spännande och annorlunda den moderna världens. Jag hoppas kunna förmedla lite efter hand.

Jag har läst ett par moderna böcker, efter tips ifrån min väninna Joanna i USA. Lily King, ung författare ifrån New England, har skrivit en skönlitterär historia inspirerad av den amerikanska antropologen Margaret Mead.
Boken Euphoria, gjorde att jag tittade på Youtube avsnitt med Margaret Mead, en kontroversiell och äventyrslysten amerikansk ung kvinna, då hon på 1930-talet  gav sig iväg till Nya Guinea för att studera de folk, som levde där då. Hon var den första vita kvinnan där och det var inte ett lätt liv hon eftersträvade!

Bok nummer två, tänkte jag, skulle mer sanningsenligt berätta exakt hur en resa inom Papau Nya Guinea har sett ut i modern tid.
Åter en ung amerikanska, Kira Salak, med dagens nästan outhärdliga längtan efter "spännande" äventyr, tar sig på egen hand ifrån Port Moresby, längs den västra kusten, tvärs över landet genom träsk, djungler, höga bergsområden och nästan omöjliga umbäranden av vardagligt modernt liv, till den östra sidan av denna världens näst största ö.
Kira Salak var 24 år gammal 2001 och är idag en välkänd och orädd journalist med världen, som sitt arbetsfält.

Boken om Paradisfåglar är omfattande! Det har varit roligt att där hemma titta på dessa 39 otroligt märkliga arter, som bara existerar i övärlden dit jag skall bege mig.
Jag tar inte med mig den 1,5 kg tunga boken. Jag hoppas upptäcka några dansande, tossiga fåglar i granna fjäderdräkter med kikare i handen och kunna förmedla mina intryck så småningom.


So much information on the Internet but not a real book to find!
What will I experience?

I got some tips of books to read from Joanna, my friend in Massachusetts. Lily Kings fictional story of Margaret Mead, a young, adventurous, american anthropologist who in the 1930s
travelled the New Guinea being the first white women there.
She didn't look for an easy life!

Book number two I wanted to be more of a modern real life story.
Kira Salak from Montana and with an almost painful wish for the impossible adventure, travelled from Port Moresby, along the western coast,trough swamp, djungle, high mountains, no civilisation at all untill she reached the eastern side of the second biggest island in the world.
She was 24 in 2001 and is today a wellknown, worldtravelling journalist.

The book Birds of New Guinea weighs 3 lb. and is not coming along!
The 39 different species of Paradise birds, only existing in this part
of the world are very special.I hope eventually to see them dance,
showing their fancy "outfits" and strange behavior and then tell you
about it in good time.













1 kommentar:

  1. Hoppas du får se några av dessa fantastiska Paradisfåglar!
    UB

    SvaraRadera