South Sea

South Sea

söndag 25 januari 2015

POSH !







Hur var det här med POSH?

När jag bestämde mig för vilken hytt jag ville bo i, ville jag ha morgonsol.
Vi "seglar" rakt söderut och alltså skulle min hytt ligga på vänster sida av fartyget mot öster.
Det går inte att beställa vänster eller höger! Man beställer Port eller Starboard sida.

När engelsmännen gav sig iväg till Indien, ombord på mindre fartyg än detta, då gällde 
Port out - Starboard home. Därav POSH.
Engelsmännen ville inte ha en massa sol på sina resor. När man väl rundat Godahoppsudden bodde man helst i Port-skuggan och på hemresan likaså då Starboard blev skuggsidan.

This  POSH -thing?

When I decided what cabin to choose, I wanted morningsun.
We are "sailing" directly southwards and so my cabin were to be on the left side facing east.
You cannot order left or right at sea. You order Port or Starboard..

When the english sailed to India, they wanted Port out- Starboard home. Hence POSH.
They never wanted much sun on their trips. After Cape of good hope they preferred the shadow-Port side and home the shadow- Starboard side.

1 kommentar:

  1. Hej Inger,Så spännande att se hur du har det på båten, tack för alla intressanta bilder du visar oss. Internet funkar ju bra trots allt verkar det som. Njut allt vad du kan av det fina vädret och din lyxiga tillvaro för här hemma har det regnat sedan du reste fram till idag! MEN idag sken solen från en klarblå himmel och Näsets befolkning rusade ut på gatorna och fyllde både stranden och ängarna för att få lite sol och värme för imorgon ska det regna igen!

    SvaraRadera