South Sea

South Sea

måndag 9 februari 2015

Sista sträckan över Stilla Havet. Last part over the Pacific.





Vi lämnade Rarotonga, som jag bara fick se på håll. Det blåste upp till rejäl storm där vindstyrkan 
angavs till 35-40 knots. Jag har försökt att räkna ut vad blir i m/sek men har inte lyckats. Hoppas någon kan ge mig ett svar!
Jag somnade i den gungande sängen men vaknade snart över att hela båten skakade. Den slog i 
vågorna med ett brak och jag var hur rädd som helst! På morgonen fick jag naturligtvis veta att det 
var bara en liten storm! Undrar varför vi kallar detta stora hav för Stilla Havet?

We left Rarotonga, which I only got to see from a far. A heavy storm, 35-40 knots woke me up 
in the middle of the night. The ship hit the waves and the whole ship was shaking. I was really 
scared but was later told that this was just a small storm! 


Den här kartan finns på min "TV informationsvägg". Jag begriper inte hur det fungerar. Jag 
trycker på en remote control och i väggspegeln kommer det upp diverse TV programm 
och denna kartan.
Vi har nu lämnat de riktigt djupa vattnen. Djupast var 8000 m och nu är det 2150 m.
Tiden har ändrats. Igår var det söndag den 8 feb. Idag är det tisdag den 10 feb.
Jag kommer aldrig att reda ut der här och dagen får jag aldrig tillbaka eftersom jag nu kommer längre och längre västerut.
Den som är riktigt uppmärksam ser ändå att vi faktiskt inte än har nåt över den 180 breddgraden. Just där är datumlinjen och det kommer då att visa 180 grader E istället för 180 grader W. Tror jag...
*) Philleas Fogg vann sin resa "Jorden runt på 80 dagar" just för att han passerat datumlinjen och på så vis fått en extra dag på andra hållet.
Låt mig få veta om jag har helt fel!!!

This map is on the mirror wall in my cabin. A TV set appears from behind and it is quite confusing!
We have now left the dark blue very deep waters.
Yesterday was Feb 8 and today it is Feb 10. I will never understand where that disapearing day went. I know I'll never get it back, now travelling west  all the way back home.*)
Looking carefullyyou willaee that the dateline is still not 180 degrees. That's when the date changes.
180 W will become 180 E. I believe...

*) Philleas Fogg won the race against time because of this when he gained an extra day going east.

Let me know if I'm wrong on this!!!

1 kommentar:

  1. Härligt att kunna följa din resa så här.Måste kännas skönt att lämna de riktigt djupa vattnen och veta att nu är det 6000m grundare. Hi,hi.Har du lämnat fartyget nu när du är på Nya Zeeland? Lite skvaller hemifrån: Trinny och Susanna var i Falsterbo ( nåja mest i Skanör) och stailade i TV. Det vanliga stuket med lite snyft i omklädningshytten. Ha det fortsatt trevligt.

    SvaraRadera