South Sea

South Sea

onsdag 18 februari 2015

Taupo-Rotorua-Tauranga

Det blir lite lustig ordning på de här inläggen. Kanske lite intressant ändå. En karta över N.Z. kan kanske vara bra att ha till hands. Försök att läsa texten på skylten där jag ligger vid poolen.



Tillbaka i Rotorua på väg till Nisse. Bestämde mig för att ta ett rejält vulkanbad. Detta är sjön, som också heter Rotorua. Inget kan leva i den. Vattnet kommer från varma underjordiska källor.



Det här blir säkert bra! Titta hur dom badade i naturliga hål. Vattnet måste ha varit väldigt varmt direkt ifrån underjorden!


Jag kan väl doppa en hand i taget. Vattnet var 42 grader varmt och nästan omöjligt att bada i.
Det kliade, sved och allt möjligt obehagligt. Jag hoppade i och badade ändå så småningom. Kände mig som en ödla efteråt...men nu i kväll är jag VÄLDIGT pigg!


För de som är intresserade av skogsbruk så kommer här en bild på ett rejält kalhygge.
Fälla så långt ögat kunde se. Maskiner var redan ute för att röja undan.


Allt är "mycket av" i detta land. Har man kor har man hundratals. Dom lever ute alltid. Går vid givna tidpunkter in för helautomatisk mjölkning. 
När jag frågade vilken produkt N.Z. exporterar mest fick jag till svar, mjölkpulver till Kina!
Tänk vad lite man vet. Mjölkpulver och snabbväxande furor till kineserna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar