South Sea

South Sea

onsdag 24 februari 2016

Wolio palatset i Bau Bau på ön Buton ( den röda pricken på ön i SV )




Det här kan se lite konstigt ut men min kamera i telefonen strejkade totalt idag. 
Jag tror den fick värmeslag! Jag hann bara ta denna bild på en informations karta
vid entren till det, som av Guiness rekordbok utsetts till världens största fort!

Ön Sulawesi, som vi förr kallade Celebes, har lika "svår" historia, som övriga 
 Indonesien.Vi är för långt därifrån för att i allmänhet intressera oss för länder så 
otillgängliga för oss. Det gäller åtminstone för mig! Spännande är det trotsallt att 
lära sig lite mer...

Bau Bau var centrum i kungadömet Wolio på 1400 -talet. Enligt gamla skrifter hade 
staden Butuni trädgårdar och en regerande kung och var då redan 200 år gammal.
1542 ändrades kungadömet till ett sultanat. Islam hade gjort sin entre.
Den förste sultanen hette Murhum Kaimuddin Khalifatul Khamis. (Inte konstigt att 
det är svårt med denna historiebeskrivning!) Den tredje sultanen byggde in sin stad 
inom väggarna på fortet. Murarna är nästan 3 km i omkrets, 4 m höga och 2 m tjocka.
Byggda av kalkstenar ifrån landskapet och hopfogade med kalk och äggvita! De 
enda byggstenar i världen som fogats ihop på det viset! Stenarna är ungefär som en 
liten fotboll i storlek.
Formen på hela fortet skall likna den arabiska bokstaven dhal, som också är sista
bokstaven i profeten Mohammeds namn.

Portarna är 12 till antalet och de skall symbolisera alla kroppens öppningar!!!
Jag har haft svårt att klura ut det förstås och är inte klar än...
2 ögon, 2 öron, 2 näsborrar, 1 mun, 1 anus och det blir 8
Därefter kommer dessa FANTASTISKA beskrivningar:
1 centralt hål , jag gissar - naveln, 1 svettpor ( hade varit skönt att bara ha en i den här världsdelen)
1 "kecing" ( låter som kissa!) och det blir 11stycken.
Nummer 12 är hemligt och endast till för den kungliga familjen, som flykthål undan fara. 
Det kallas faktiskt för spermahålet!

Visst är det roligt att lära sig nya saker! Jag hoppas kunna bidra med bilder på
de fortfarande efter 400 år nästan helt perfekta murarna. Dessutom står det en 33 m
hög lite underlig flaggstång vid den stora mötesplatsen. Den är också 400 år gammal 
och inte alls påverkad av väder och vind.


I morgon nya äventyr då vi landar i Toraja.

1 kommentar:

  1. Inget kan väl toppa denna resa. Jag är full av förundran och följer med intresse. så kuuuul

    SvaraRadera