South Sea

South Sea

tisdag 17 februari 2015

Nya Zealand



Här ryker det och luktar svavel gör det också! Det är säkert livsfarligt att vara här!



Visst ser det ut som Libertys i London? Detta är badhuset i Rotorua, som numera är museum.
Det byggdes i början av 1900talet då det var hälsosamt med de svavelrika baden. Engelsmännen kom hit och kände sig som hemma. De fina vitrosa trappformationerna vid vulkanens fot, där man tidigare kunnat sitta i varma källor hade försvunnit i ett vulkanutbrott 50 år tidigare och nu pumpade man in varmvattnet direkt i badkaren. En del av badhuset kan man se på idag och det är imponerande knasigt!


Överallt ser jag vulkaner! Det är faktiskt så. Hela landet är en kedja av vulkaner mitt på "The ring of fire"
Den ring runt hela Stilla Havet, som är rik på vulkaner och därmed jordbävningsområde. Heter den 
delen av det, som var dessa kontinenterna kanske Pangea, eller är det "vår" del av jordskorpan?


Jättelika skogar på väg ifrån Rotorua till Napier. Vägen är nästan hela tiden endast tvåfilig. Här kör 
de största lastbilar jag någonsin sett. Lastade med de största trädstammar jag någonsin sett.
Skogarna avverkas efter 30 år. Då har furorna växt färdigt. De fälls i jätteområden, avbarkas, delas i två delar och fraktas direkt till Kina. Allt går till Kina och sen planteras nya plantor direkt i de avstånd de sedan står hela tiden.


Ser ni hur det ryker? Här skulle jag aldrig våga bo. Jag vill hem till Falsterbo. Nu!


Napier hade jag hört talas om. 1931 försvann hela staden på förmiddagen kl.10.30. Ett morsemeddelande från telegrafisten på fartyget Veronica är otroligt. Tom idag när man hör det på museet så ryser man. Han kände vid första skakningen att något hände. Skickade första meddelandet 
efter 10 sekunder till marinfartyg i Aukland. Hela förloppet kan man idag följa till ljudet av telegrafisten knappande morsemeddelandet. Inom 24 timmar var hjälpen framme och staden helt demolerad.
Två år senare var staden uppbyggd igen. Alla byggnader byggdes i Art Deco stil. Det är just detta som idag gör staden till ett turistmål.


Jag bor högt över staden i ett jättefint gammmalt hus. Det tillhör en kanadensare, som bor här under vintern. Jag hittade boendet genom Airbnb på nätet!


Napier odlar vin och lär vara känt bland vinkännare. Jag hör ju inte precis dit men smakade vitt vin som var gott.


Dessa minst 10 meter höga cypresshäckar skyddar kiwiodlingar. Hela landskapet är inrutat med dessa jättehäckar. Hur klipps dom?


En fantastisk rosenträdgård i Taupo. Jag har aldrig sett så stora rosor förr. Det går inte riktigt attvisa på foto. Allt växer tydligen stort i detta land. Det doftade sommargott och jag är glad att jag kommit så här långt på väg tillbaka till Nisse!


En svensk flicka och hennes pojkvän från Köpenhamn kom promenerande förbi mig där jag satt i solen och pustade ut efter 21/2 timmes bilfärd. Broderiet i hand lugnar mig och jag vänder jättevulkanerna bortom sjö ryggen.

1 kommentar:

  1. Man blir lite förvånad ändå över att det kan bli så riklig blomning i det varma klimatet. Gräsmattan t.ex.ser ju minst sagt både torr och bränd ut. Det gör däremot inte du söta Inger! Välkommen hem NU!

    SvaraRadera